Efficiënter inventariseren in 4 stappen

Barcodescanner

Ieder bedrijf in België mag er minstens één keer per jaar aan geloven: het inventariseren van de stock.

Zonder de nodige voorbereidingen kan er héél wat tijd in kruipen en zit de kans op mistellingen bij het doornemen van de stock er dik in. Toch moet het gebeuren, want anders kan het boekhoudkundig voor heel wat last en kosten zorgen. De auditors weten ook steeds hun vinger op de zere plekken te leggen… 

Hoe je het inventariseren efficiënter kan laten verlopen, geven we hieronder mee. 

Stap 1: Creëer professionele asset of inventory labels met barcodes

Om jouw goederen overzichtelijk te kunnen oplijsten en tellen, hebben ze per type een eigen identificatiecode nodig. Dat kan een reeks cijfers, nummers of door een combinatie van beide zijn. Zulke alfanumerieke codes lezen of overtypen gaat niet vlot en zal je geen tijd besparen en zeker niet fouten helpen voorkomen. Zorg er daarom voor dat je ook een scanbare code van deze reeks cijfers en/of nummers laat genereren. 

Dat kan een klassieke streepjescode zijn, maar ook een data matrix of QR code. Met de Brady Workstation software creëer je deze labels en codes in een handomdraai. Het pakket “productidentificatie & draadmarkering” is specifiek voor dit soort van uitdagingen samengesteld. 

Stap 2: Druk deze labels af op betrouwbare, industriële materialen

Het is uitermate belangrijk dat jouw labels blijven kleven én leesbaar blijven. Daarvoor is een combinatie van betrouwbare kleefstoffen, sterke materialen en wrijfvaste inkten nodig. Moeten de labels op ruwe of net gladde oppervlakken komen? Mogen ze nooit loskomen of moeten ze net simpel kunnen verwijderd worden? De uitdaging om de ideale combinatie van deze drie zaken in één label te vinden mag je aan onze experten overlaten.

Van labels die absoluut geen spoor nalaten tot fraudebestendige labels, onze experten zoeken samen met jou de ideale labels voor jouw uitdagingen. 

Om deze labels af te drukken kan je rekenen op de Brady labelprinters. Jouw keuze zal voornamelijk afhangen van de hoeveelheid labels je gemiddeld per dag nodig hebt.

Stap 3: Kleef de labels op de goederen

Zorg ervoor dat jouw rollen labels niet ergens op een rek stof liggen te vergaren. Creëer de routine om bij iedere levering goederen die binnenkomt of bij iedere batch producten dat geproduceerd wordt, zorgvuldig alles te labelen.

Kleef de labels zorgvuldig op de producten. Let steeds op dat de oppervlakte stofvrij en droog is. 

Stap 4: Goederen in- en uitchecken

Zijn alle geleverde of geproduceerde goederen gelabeld? Dan is het tijd om deze in te scannen wanneer ze worden gestockeerd. De codes kunnen simpelweg in een Excel-bestand worden ingelezen die het telwerk voor je doet, maar ook in meer geavanceerde asset tracking en inventory management software naargelang de schaal van jouw onderneming. Worden de goederen uit de rekken genomen, zorg dan dat ze uitgecheckt worden. Zo blijf je steeds een duidelijk overzicht bewaren van hoeveel er in jouw stock zit, of althans zou moeten zitten.

Wanneer het tijd wordt om de inventaris op te maken zal je nog steeds eens door de rekken moeten lopen om die aantallen te dubbel checken, want jammer genoeg moet er rekening gehouden worden met derving (verlies van stock door slordigheden of diefstal). Daardoor kunnen de cijfers lager liggen dan verwacht. De scanbare labels zorgen ervoor dat dit natelwerk snel en accuraat verloopt. Je kan daarna ook zien hoeveel stock je door derving bent kwijtgespeeld en de nodige maatregelen nemen om het te helpen voorkomen.

Blijf op de hoogte van
onze tips en tricks.